Mięsień Czworogłowy Uda

Mięsień Czworogłowy Uda

Ludzki organizm jest niesamowity.💪 Wszystkie procesy, zależności, układy w naszym ciele to doskonale przemyślana maszyna. Choć napisano na ten temat wiele książek📖, nauka wciąż się rozwiją i wciąż dowiadujemy się o sobie nowych rzeczy.🧐🤓 Osoby trenujące najbardziej jednak interesuję układ mięśniowy. Nasze ciało to aż 450-500 mięśni‼️🤯 Oznacza to, że zajmują one kolejno

  • Około 40% masy ciała u mężczyzn🙋‍♂️
  • Około 35% masy ciała u kobiet🙋‍♀️

Jednak budowa i funkcje całego układu to temat rzeka, któremu można by poświęcić kilka jak nie kilkanaście godzin. Dziś więc pod lupę weźmiemy:

Czworogłowy Uda

Mięsień czworogłowy uda to właściwe grupa czterech mięśni

 

Mięsień prosty uda

– zaczyna się przy kolcu biodrowym przednim dolnym i górną powierzchnią panewki miednicznej 

Mięsień obszerny boczny

  zaczyna się przy górnej części kresy międzykrętażowej, bocznym brzegu guzowatości pośladkowej i górnej części wargi bocznej kresy chropawej kości udowej  

Mięsień obszerny przyśrodkowy

– zaczyna się przy kresie międzykrętażowej

Mięsień pośredni

– zaczyna się przy górnej powierzchni przedniej i bocznej kości udowej 

Przyczepy końcowe zaś spotykają się przy rzepce, którą „oplatają” i dodatkową ją stabilizują. Jeśli więc masz problemy z kolanem i często cierpisz na ich ból, rozwiązaniem może być właśnie wzmocnienie mięśnia czworogłowego. Odpowiada on jednak również za:

🔥Jest prostownikiem podudzia

🔥Stabilizuję i prostuję staw kolanowy

🔥Wspomaga zginanie i odwodzenie uda w stawie biodrowym

Nasuwa się pytanie w jaki sposób trenować ten mięsień? Zanim podam przykładowe ćwiczenia przyjrzyjmy się włóknom tego mięśnia. Jak już wiemy z racji, że mamy tu do czynienia z czterema mięśniami występują tu zarówno włókna szybkokurczliwe jak i wolnokurczliwe z lekką przewagą szybkokurczliwych.  Tak więc większą część treningu powinniśmy dobierać większe ciężary i trenować w niższym zakresie powtórzeń ale też dodawać ćwiczenia z małym ciężarem oraz dużą liczbą powtórzeń. 

Najlepsze ćwiczenia na czworogłowy uda🏋️‍♀️:

👉Wykroki

👉Przysiad ze sztangą

👉Przysiad Bułgarski

👉Prostowanie nóg na maszynie

👉Wypychanie nóg na suwnicy